Toolbox Finland

Tekijät

Asiakas: valtioneuvoston kanslia ja ulkoministeriö Mari-Kaisa Brander – asiakkaan vastuuhenkilö Petra Theman – asiakkaan vastuuhenkilö Ulkoasun suunnittelu: hasan & partners’ Joseph Bayne – Design Director Chris Bolton – Lead Designer Luca Rossi – Digital Designer Anssi Arte – Designer Marjo Hellman – Account Director

WordPress-toteutus ja -kehitys: Aucor Oy Janne Ala-Äijälä – Senior Web Developer Sami Reunanen – Senior Web Developer Teemu Suoranta – Web Developer Työn osoitetoolbox.test
A laptop on a wooden crate with an image of s smiling child writing something and the text 'welcome' on the screen.

Lähtökohta

Viestintää Suomesta teemme me kaikki suomalaiset mutta myös lukemattomat Suomen ystävät maailmalla. Team Finland -verkoston puitteissa Suomen maakuvaviestintää linjaava Finland Promotion Board tarvitsi Suomen maakuvaviestintä-materiaaleille yhtenäisen ilmeen sekä paikan, josta materiaalit löytäisi helposti kuka tahansa, jolla on tarvetta kertoa Suomesta. Kohderyhmä ja käyttäjäprofiili vaihtelisivat siis valtiorahoitteisen Team Finland -toimijan työntekijästä suurlähettilääseen ja suomalaisen yrityksen toimitusjohtajasta eteläafrikkalaiseen koululaiseen.

Yhteinen visuaalinen ilme ja Suomi-viestinnän julkinen työkalupakki toolbox.test työstettiin kesällä 2015. Materiaalit lanseerattiin syksyllä 2015, samaan aikaan kun uusittu maakuvan verkkosivu ThisisFINLAND (finland.fi), johon Finland Toolbox kytkettiin.

Materiaalit

Yhteiselle Suomi-viestinnälle luotiin Suomi Finland -tunnus. Tunnuksen perusajatus on, että Suomi on kaksikielinen maa ja tunnuksessa näkyvät molemmat kielet. Muunkielisissä tunnusversioissa Suomi säilyy eräänlaisena kuriositeettina ja alaosan Finland muuttuu käytettävän kielen mukaan. Erikielisiä tunnuksia toteutetaan tarpeen mukaan. Tunnus perustuu graafikko Niklas Ekholmin (Helsinki Type Studio) tekemään Finlandica-fonttiin. Fontti kuvastaa suomalaisuutta funktionaalisuudessaan ja selkeydessään.

Suomi Finland -tunnus on tehty hyödynnettäväksi kaikissa niissä kansainvälisissä yhteyksissä, joissa on tarpeen mennä Suomi-brändi edellä tai koota useita Suomi-toimijoita saman brändin alle. Tällaisia tapahtumia ovat muun muassa kuluttajatapahtumat ja -messut ulkomailla.

Suomi-viestinnän työkalupakkiin koottiin tunnuselementtien ja visuaalisen ohjeiston lisäksi muun muassa esityksiä Suomen vahvuusalueista, infografiikkaa, esitteitä, videoita ja kuvia. Työkalupakkia kehitetään ja täydennetään jatkuvasti. Sisällöntuotannossa noudatetaan jaetun sisällöntuotannon periaatetta ja koordinaatiovastuu on jaettu Valtioneuvoston Kanslian ja Ulkoasianministeriön kesken.

unnamed-1

Sivusto

Suomen maakuvasivusto finland.fi:n seuraksi rakennettiin itsenäisenä kokonaisuutena toimiva materiaalipankki Finland Toolbox. Teknisenä alustana toimii tuttu ja turvallinen WordPress. Sivusto rakentuu vahvasti Finlandica-fontin typografisen maailman ympärille palvelun. Käyttöliittymässä on huomioitu sivuston työkalumainen luonne tiedostonhallintaan liitettävän kansiomallisen perusnavigaation, helppokäyttöisen ja tehokkaan ennustavan hakutoiminnon, sekä vahvan liittyvien tiedostojen ja avainsananäkymien avulla syntyvän ristiinlinkityksen kautta. Sivusto toimii aineistopankin lisäksi myös maabrändiohjeistona, sillä yksittäisten aineistojen käyttämiseen liittyvät ohjeet löytyvät suoraan samalta sivulta aineiston kanssa. Erityistä huomiota kiinnitettiin Suomesta kertovien esitysten esittelyyn. Yksittäisestä esityksestä on valmiin esityspohjan lisäksi saatavilla kattava artikkeli sekä aineisto painokelpoisena julkaisuna.